Jdi na obsah Jdi na menu
 


Formule 1 (Sezóna 2008)

Velká cena Austrálie (Melbourne) Jako první se letos pojede Velká cena Austrálie na okruhu v Melbourne. Tetno závod je však na odruhé straně naší Zeměkoule a tak si budete muset ke sledování tohoto závodu přivstat. Závod totiž začíná již v 5.00 SEČ. Tento závod by měl hodně napovědět o letošních možnostech a síle jednotlivých týmů a jezdců v letošní sezóně.

 

Předsezóní testy Po představení nových monopostů jednotlivých týmů se tyto týmy vydaly na předsezóní testování. Toto testování mělo za úkol otesatovat spolehlivost a výkon nových vozů, ale jejich výsledky (dosažené časy) nelze brat vážně, porotože nikdo neví, kolik paliva měl kdo při zajetí nejrychlejšího kola, na jak vysoké otáčky byl motor nastaven, jak moc ovlivnily drobné chybičky výsledný čas kola nebo například jaké pneumatiky měl v dané chvíli jezdec ... Nejvíce toho natestovyly vozy McLarenu, poté Ferrari, BMW a další týmy. Nejrchlejšími v předsezóních testech byly opět McLareny.

Sestava jezdců a týmů pro letošní sezónu 1. Kimi Räikkönen - Ferrari - loňi: 1. 2. Filipe Massa - Ferrari - loňi: 4. 3. Lewis Hamilton - McLaren - loňi: 2. 4. Hekki Kovalainen - McLaren - loňi: 7. 5. Nick Heidfeld - BMW - loňi: 5. 6. Robert Kubica - BMW - loňi: 6. 7. Fernando Alonso - Renault - loňi: 3. 8. Nelson Piquet - Renault - nováček 9. Nico Rosberg - Williams - loňi: 9. 10 .Kazuki Nakadžima - Williams - loňi: 1 závod 11. David Coulthard - Red Bull - loňi: 10. 12. Mark Webber - Red Bull - loňi: 12. 13. Jarno Trulli - Toyota - loňi: 13. 14. Timo Glock - Toyota - (2004): 19. 15. Sebastien Bourdais - Toro Rosso - nováček 16. Sebastian Vettel - Toro Rosso - loňi: 15. 17. Jenson Button - Honda - loňi: 14. 18. Rubens Barrichello - Honda - loňi: ? 19. Takuma Sato - Super Aguri - loňi: 17. 20. Anthony Davidson - Super Aguri - loňi: ? 21. Adrian Sutil - Force India - loňi: 19. 22. Giancarlo Fisichella - Force India - loňi: 8.

Kalendář závodů pro letošní sezónu 16. března: Austrálie (Melbourne) 23. března: Malajsie (Kuala Lumpur) 6. dubna: Bahrajn (Manáma) 27. dubna: Španělsko (Barcelona) 11. května: Turecko (Istanbul) 25. května: Monako (Monte Carlo) 8. června: Kanada (Montreal) 22. června: Francie (Magny-Cours) 6. července: Británie (Silverstone) 20. července: Německo (Hockenheim) 3. srpna: Maďarsko (Budapešť) 24. srpna: Evropa (Valencie) 7. září: Itálie (Monza) 14. září: Belgie (Spa) 28. září: Singapur (noční závod) 12. října: Japonsko (Fudži) 19. října: Čína (Šanghaj) 2. listopadu: Brazílie (Sao Paulo)

Představování jezdců a týmů 6.1. Ferrari 7.1. McLaren 10.1. Toyota 14.1. BMW Sauber 16.1. Red Bull 21.1. Williams 29.1. Honda 31.1. Renault - Toro Rosso 19.2. Super Aguri 25.2. Force India

Pohled na sezónu 2008 Letošní sezóna vozů Formule 1 se očekává opět velmi napínavá. Může se letos odehrát něco podobného, jako v loňské sezóně. Úředujícím mistrem světa je Fin Kimi Räikkönen, který bude společně s Brazilcem Filipem Massou opět hájit barvy Ferrari. Loňský nováček a první pilot černé pleti v historii Formule 1 od roku 1950 - Lewis Hamilton bude opět jezdit za německo-britskou stáj McLaren, která byla loni obvyněna z účasti ve špionážní aféře. Jeho týmovým kolegou se stane Hekki Kovalainen (také loňský nováček), který do McLarenu přišel z Renaultu. Dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso odešel zpět do Renaultu, kde jeho týmovým kolegou bude po odchodu Giancarla Fisichelly do nového týmu Force India nováček a loňský testman Renaultu Nelson Piquet. Tento nováček však může stejně jako loni Lewis Hamilton pořádně zamíchat kartami a tím i ovlivnit výsledek letošní sezóny a tím i jméno letošního mistra světa vozů Formule 1. Toto se totiž podařilo loni Britu Lewisi Hamiltonovi. Každopádně by to měla být opět velmi zajímavá sezóna.

Obecně o Formuli 1 Formule 1 je královskou třídou motorsportu. Od března do října bude probíhat již 61. ročník. Mezi sebou závodí 11 týmů, každý se dvěma vozy. Letos se pojede na 18 okruzích ve 4 světadílech. Letošními zvláštními závody jsou například městské okruhy v Monte Carlu a Valencii nebo noční závod v Singapuru. Mezi špičkové týmy seriálu patří loňský výtěz Ferrari s loňským mistrem světa Kimim Räikkönenem, McLaren s loňským vícemistrem a nejlepším nováčken historie Lewisem Hamiltonem a Renault s dvojnásobným mistrem světa Fernandem Alonsem.

BODOVÁNÍ: Vítěz závodu získává 10 bodů, druhý 8 bodů, třetí 6 bodů a každý další až do 8. místa vždy o jeden bod méně, než předešlý závodník. Body jezdců se v každém týmu sčítají. Viz tabulka: 1. v cíli = 10 bodů 2. v cíli = 8 bodů 3. v cíli = 6 bodů 4. v cíli = 5 bodů 5. v cíli = 4 body 6. v cíli = 3 body 7. v cíli = 2 body 8. v cíli = 1 bod

HISTORIE FORMULE 1: Nejúspěšnějším jezdcem v historii Formule 1 je Němec Michael Schumacher, který získal titul mistra světa dokkonce 7× (druhý nejlepší jich má pouze 5). Nejúspěšnějším týmem historie je Ferrari, se kterým získal právě Michael Schumacher 5 titulů v řadě a dodnes s ním spolupracuje.

ZÁVODNÍ VÍKEND: Závodní víkend začíná třema tréninkama, poté následuje kvalifikace (v sobotu) a v neděli ve 2 hodiny samotný závod (trvá 1,5 až 2hodiny).

ZAJÍMAVOSTI: Vůz Formule 1 má výbornou techniku (letos je ale velmi omezena). Motor je umístěn za jezdcem, váží asi 90 kg a má výkkon až 1000 koní. V samotném závodě velmi závisí na zvolené strategii zastávek v boxech. Obvykle jsou to 2 nebo 3, ale někdy se dá vyhrát i s 1 nebo 4 zastávkami. Celý vůz váží bez paliva a jezdce asi 600 kg. Velký význam má aerodynamika vozu, která dokáže v plné rychlosti (kolem 350 km/h) zvětšit váhu na trojnásobek. Také brzdy maljí velký význam, protože díky nim dokáže jezdec zabrzit z rychlosti 350 km/h asi za 3 sekundy!

A NA KONEC NĚCO O HAVÁRIÍCH: Kokpit F1 je navrhnut tak, aby v něm jezdec přežil bez pjmy na zdraví náraz v rychlosti i kolem 250 km/h!!!