Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hodnocení jezdců a týmů


Kimi Räikkönen (Ferrari)

Kimi Räikkönen jako úřadující mistr světa by měl být nejlepší a měl by jít za obhajobou titulu. Tyto dvě věci Kimi nesplňuje. V prvním závodě ho zklamala technika, ale od té doby kromě VC Monaka vždy dojel na stupních vítězů, přičemž z toho 2 × vyhrál závod. Jeho skoro suverenitu mu nejvíce kazí jeho týmový kolega Filipe Massa, který je pro něj rovnocenným soupeřem a po loňské výpomoci k zisku titulu by chtěl letos získat tytul on. Předpokládá, že mu Kimi naoplátku letos pomůže. Jenže Kimi, nebo-li Ice-Man, na to přistoupí jen těžko. Jeho touhou je bez práce sednout do auta a vyhrát každý závod.


Filipe Massa (Ferrari)

Filipe je mnohými podceňovaný již od dob, kdy působil ve Ferrari jako dvojka po boku Michaela Schumachera. Loni se měl stát jedničkou a získat titul mistra světa. Jenže jeho loňské problémy ho předčasně vyřadily z boje o titul mista světa a tak musel pomáhat Kimimu. Ale letos nechce zažít něco podobného. Chce být letos mistrem světa. Nyní je průběžně třetí v MS jezdců. Má ale stejně jako jeho největší rivalové Räikkönen a Hamilton stejný počet vítězství – 2. V kvalifikacích je však suverénním králem (získal 3 pole-position a má jednoznaačně nejlepší průměrnou startovní pozici).


Lewis Hamilton (McLaren)

Jako nováček loňské sezóny si loni vedl dobře, porazil svého zkušeného kolegu a dvojnásobného mistra světa a jen těsně se on sám nestal mistrem světa. Letos by měl být ještě lepší a zatím se mu to alespoň trochu daří. Sice vyhrál první závod, ale v dalších dvou závodech podal mizerný výkon. V následujících dvou závodech se již zlepšil a minulý závod v Monaku dokonce vyhrál. Nyní se nachází na prvním místě v poháru jezdců, ale opětovné konečné druhé místo v poháru jezdců by bylo pro něj zklamáním. Na druhou stranu ná letos nepatrně horší monopost než u Ferrari.


Hekki Kovalainen (McLaren)

Hekki si oproti loňské sezóně polepšil. Už není nováčkem a má o mnoho lepší auto, které je schopné vyhrávat. V prvních třech závodech podával stabilní výkon okolo čtvrtého místa, dokonce se i podíval na stupně vítězů (poduhé v kariéře). Ve třech dalších závodech měl velkou smůlu a dokázal v nich získat pouze bod za osmé místo v bláznivé VC Monaka. V prvním z nich (ve Španělsku) ošklivě havaroval a v dalším závodě (v Turecku) měl už ve druhém kole defekt pneumatiky. Jinak je Hekki Kovalainen kvůli dvoum výpadkům v závodě šestý v průběžném pořadí mistrovství světa.


Nick Heidfeld(BMW)

Nick Heidfeld společně s Robertem Kubicou potvrzují stoupající výkony BMW. Loni byl Nick Heidfeld jasnou jedničkou týmu a v prvních třech závodech loňské sezóny dokázal získat vždy čtvrté místo. Letos tomu tak nebylo. V prvním závodě sice dojel první, ale v dalších závodech už to bylo horší a jeho týmový kolega Robert Kubica je díky svým svým o mnoho lepším výsledkům jasně lepší než on.


Robert Kubica (BMW)

Tento jediný Polák v historii formule 1 je takovým malým překvapením letošní sezóny. První závod sice nedokončil po technické poruše, ale poté už třetím závodě získal pro sebe a pro tým první pole-position (první pozici na startu) a v dalších dvou závodech dokázal skončit na stupních vítězů (na druhém a na třetím místě), v následujících dvou závodech skončil čtvrtý a v Monaku opět druhý na stupních vítězů. Právem je tak lepší než jeho týmový kolega a je na průběžném čtvrtém místě v poháru jezdců a s jen malým odstupem na duo z Ferrari.


Fernando Alonso (Renault)

Fernando Alonso si velmi pohoršil oproti loňské sezóně. Loni byl nespokojen s úspěchy svého týmového kolegy (Hamiltona) a proto opustil McLaren a “vrátil” se do Renaultu. Tam chtěl jeden nebo dva roky přečkat a poté odejít do Ferrari. Jenže ve Ferrari ho odmítli a on musí zůstat závodit za Renault. Tam už nemá problém se silným týmovým kolegou. Lépe řečeno, jeho týmový kolega se závodit teprve učí a narozdíl od něj ještě nezískal ani bod. Jenže Alonso má jiný problém. Renault není letos schopný vyhrávat a proto se letos nemůže stát mistrem světa. Jeho bodový zisk je zhruba čtvrtinový než bodový zisk Kimiho Räikkönena z Ferrari. Tak uvidíme, na co se Alonso letos vymluví... Například v monaku několikrát boural (a to dvojnásobný mistr světa nedělá).


Nelson Piquet (Renault)

Od Nelsona Piqueta se očekávaly alespoň trochu podobné loňské výkony Lewise Hamiltona. Ale opak je pravdou. Po ročním testování pro Renault se stal jejím jezdcem, ale pořád se trápí. Sice nemá stejně dobré auto jako loni Hamilton, ale rozdíl mezi ním a jeho týmovým kolegou Fernandem Alonsem je propastný. Alonso ho totiž dokázal s velkým rozdílem porazit ve všech kvalifikacích a ve všech závodech letošní sezóny. Jeho nula u počtu získaných bodů v letošní sezóně možná bude v příštích závodech znamenat konec jeho letošního závodění za Renault.


Nico Rosberg (Williams)

Nico Rosberg začal letošní sezónu velmi dobře – v Austrálii skončil třetí s dostal se tak na stupně vítězů a vylepšil tak svůj nejlepší výsledek v závodu. V dalších pěti závodech podal naopak mizerný výkon a získal pouze 2 × 1 bod. Oproti svému týmovému kolegovi, který je skoro nováčkem, si vede velmi špatně.


Kazuki Nakadžima (Williams)

Kazuki Nakadžima si vedl podobně jako jeho týmový kolega Rosberg. V prvním závodě získal za šesté (mimichodem poslední) místo 3 body a v dalších pěti závodech získal 2 body za 7. místo ze Španělska a stejný počet bodů i v Monaku. Na skoro nováčka letošní sezóny (loni odjel pouze až polední závod v Brazílii, kde strašlivým způsobem srazil mechanika) je to slušný výkon a je na průběžné jedenácté pozici v poháru jezdců (hned za svým týmovým kolegou, který má jenom o 1 body více).


David Coulthard (Red Bull)

David Coulthard má letos více spolehlivější vůz než loni, což dokazuje pouze jedno jeho odstoupení hned z první velké ceny v Austrálii. Naopak letos má problémi s kolizemi. Stal se totiž účastníkem letošního záhadného seriálu “Trefte Coultharda”, který se odehrál hlavně v Austrálii, kde po kolizi s Filipem Massou musel ze závodu odstoupit. Ve většině kvalifikací a závodů ho jeho týmový kolega Mark Webber dokázal porazit a získat 15 bodů. Je pravděpodobné, že tento britský veterán již příští rok nebude závodit ve formuli 1.


Mark Webber (Red Bull)

Mark Webber byl dříve svou pílí spojován s Michaelem Schumacherem a mnozí v něm viděli velký talent. Jenže žádný div se nekonal a tak ve zlepšujícím se Red Bullu hlavně po stránce spolehlivosti pravidelně jezdí na bodech (4 × 7. místo a jednou 5. místo). Vzhledem k bodům je jediný, kdo v týmu Red Bull získává body (a pravidelně). Účast obou jezdců Red Bullu ve třetí části kvalifikace na Velkou cenu Turecka jenom potvrzuje zlepšení tohoto týmu.


Jarno Trulli (Toyota)

Loni skončil Jarno Trulli v kvalifikaci obvykle okolo osmého místa (pravidelně se dostával do třetí části). Ne jinak je tomu letos. Vždy dokázal získat pozici od pátého do osmého místa a v Malajsii po penalizaci obou McLarenů startoval dokoce třetí! V závodech byl Trulli také poměrně úzpěný a získal celkem 9 bodů.


Timo Glock (Toyota)

Zato Timo Glock v kvalifikaci skončí obvykle okolo 12. místa a proto v závodě ještě nezískal ani jeden bod. Timo Glock není nováčkem, jak by se zdálo, ale jezdil za Toyotu v roce 2004. Tehdy byla Toyota ještě poměrně mladý tým a bodoval jen zřídka. Letos je Toyota o mnoho lepší a tak by měl i Timo Glock sbírat body do poháru konstruktérů. Jeho situace v letošní sezóně se trošku podobá Nelsonu Piquetovi z Renaultu, který ještě také nezískal ani bod.


Sebastien Bourdais (Toro Rosso)

Sebastien Bourdais měl být dvojkou v týmu Toro Rosso, ale zdá se, že je rovnocenným soupeřem s týmovým kolegou Sebastianem Vettel. Velkou zásluhu na tom může mít nespolehlivost tohoto týmu, který v letošní sezóně dokončil pouhé 3 závody z 12. Velká část z nich však byla příčinou nehod, kterých se na chvostu startovního pole už letos objevilo až dost.


Sebastian Vettel (Toro Rosso)

Sebastianu Vettelovi se zpočátku nedařilo v kvalifikacích ani v závodech. V kvalifikacích míval problémy se spolehlivostí vozu a v závodech 3 × skončil hned v prvním kole. Ale v Monaku naopak zazářil a získal 4 body za 5. místo (Bourdais získal 2 body v Austrálii), protože Velkou cenu Austrálie dokončilo pouze 6 jezdců a on dostal body i když ze závodu těsně před koncem odstoupil pro problém s motorem.


Jenson Button (Honda)

Jenson Button už letos bodoval (získal 3 body ve Velké ceně Španělska) a má již skoro tolik bodů, kolik jich měl na konci loňké sezóny. Další vetší zlepšení už od Hondy nemůžeme letos očekávát, protože se už zaměřili na vývoj monopostu pro příští sezónu s velmi odlišnými pravidly. Button je jedničkou v týmu a to také potvrzuje o něco lepšími výsledky v kvalifikacích i v závodech než jeho týmový kolega Barrichello. Ale bodů mají oba stejně.


Rubens Barrichello (Honda)

Po hrubě nevydařené loňské sezóně (nezískal ani bod) se zlepšuje stejně jako celý tým Honda. Jejich zlepšení se však dá nejvíce očekávat kvůli zastavení vývoje letošního monopostu až v příští sezóně. Rubens končí v kvalifikacích vždy kolem dvanáctého místa (loni zápasil o postup do druhé části kvalifikaci) a v závodech je to podobné. Jeho nejlepším výsledkem v závodě bylo 6. místo v Monaku a tak Barrichello po roční pauze konečně získal nějaké body. Jen těch odstoupení ze závodů by mohlo být ke spokojenosti méně.


Takuma Sato (Super Aguri)

Takuma Sato společně se svým týmovým kolegou Davidsonem odjeli pouze čtyři z šesti letošních závodů a už je téměř jisté, že si letos už nezazávodí ve formuli 1. Takumovy výsledky byly katastrofální a také odpovídaly tomuto již bývalému nejslabšímu týmu. Jeho průměrná 21. pozice na staru to dokazuje. V závodech dojížděl okolo 15. místa.


Anthony Davidson (Super Aguri)

Anthony Davidson, týmový kolega Takumy Satóa, měl v prvních čtyřech závodech obdobné výsledky. Na startu závodu byl 2 × předposlední a 2 × poslední a závodů polovinu nedokončil. Tento tým však před sezónou téměř netestoval a tak je podivuhodné, že více jak polovinu závodů, kterých zúčastnili, tak dokočili (5 z 8). V tímto ohledu jsou na tom hůře týmy Renault, Force India a hlavně extrémě nespolehlivé Toro Rosso.


Adrian Sutil (Force India)

Adrian Sutil již loni závodil za tento tým (Spyker) a tak měl Fisichellovi alespoň ze začátku rovnocenným soupeřem. Ale v kvalifikacích ho Fisichella vždy porazil a v závodech většinou také. Sutil se měl v polovině sezóny stát jedničkou týmu a Fisichella by měl být podle předsezóních informací vyhozen. Ale nynější situace je opačná. Fisichella táhne tým dopředu a Sutil se po odstoupení Super Aguri krčí na posledním místě. Opačná situace však nastala ve Velké ceně Monaka, kdy Fisichella odstoupil s Sutil jezdil na čtvrtém místě! Jeho výborný výsledek mu však zkazil Kimi Räikkönen, který ho 8 kol před koncem závodu po smyku sestřelil a Sutil musel ze závodu odstoupit.


Giancarlo Fisichella (Force India)

Již zmiňovaní Giancarlo Fisichella se stal jasnou jedničkou v týmu. Posouvá celý tým dopředu. Po odchodu z Renault si sice pohoršil kvalitou vozu i platem, ale také získal poslední volné místo před sezónou a nyní je na tom dobře. Jezdec z nedávno špičkového týmu velice prospěl tomuto týmu. Do konce letošní sezóny se tak nedá očekávat jeho odchod (a nejspíš také odchod Sutila). Do příští sezóny už však s velkou pravděpodobností nenastoupí.




Ferrari

Tým Ferrari si na začátku letošní sezóny vedl dosti dobře. Na jejich uspěších měl velkou zásluhu fakt, že se v této první třetině letošní sezóny jelo většinou na okruzích, které vyhovují Ferrari (hlavně Austrálie, Malajsie, Bahrajn a Turecko), také to, že je Ferrari nepatrně vychlejší než McLaren a BMW a že má dva špičkové jezdce (narozdíl od McLarenu, kde je špičkovým jezdcem “zatím” jenom Hamilton). Jejich suverénitu zkazila nespolehlivost obou vozů v Austrálii a chyba Filipeho Massy v Malajsii. Ferrari má rekod v počtu vyhraných závodů (4 ze 6), v počtu stupní vítězů (8 z 12), v počtu Doublů (prvních dvou pozic v cíli – 2 ×) a v neposlední řadě počtu pole-position (prvních pozic na staru – 4 ×). Hodně věcí by se však dalo zlepšovat a tak se v průběhu druhé třetiny letošní sezóny dozvíme, jestli si suverenitu udrží, nebo jestli bude kralovat McLaren. Ve vleké ceně Monaka totiž přišli o první místo v poháru jezdců, který je na prvních čtyřech pozicích velmi těsný.


McLaren

V Austrálii se na první pohled zdálo, že je McLaren suverénní, že bude vyhrávat a že Lewis Hamilton po úvodním vítězství a krachu Ferrari získá bez větších problémů titul mistra světa, který mu loni jen těsně unikl. Ale časy a rychlost vozů Ferrari ukázaly, že by tomu tak nemělo být. Ale právě naopak. Poté následovaly další dva závody, ve kterých měly McLareny problémy a Ferrari se ujalo vedení (vede až doposud). Ale k přímému srovnání jezdců na trati nedošlo. Až ve Španělsku neměl Hamilton problémy, ale dojel až třetí za duem z Ferrari. Tam se ukázalo, že má Ferrari o kapánek navrch. Ale v Turecku jezdil Hamilton z lehčím vozem a dokázal dojet druhý. Kvůli lehčímu vozu také zde nemůžeme srovnávat výkon Ferrari a McLarenu. A v těsných uličkách Monte Carla vytěžil ze Safety Caru a vyhrál. Zdá se ale, že má Ferrari opravdu o kapánek navrch. Tento minimální rozdíl se však může během dalších závodů zvětšit, nebo také rozplynout a můžeme se těšit na zajímavé souboje nejen o vítězství v jednotlivých závodech.


BMW

BMW dokazuje stoupající tendenci. V prvních třech závodech vždy někdo z jeho jezdů zkončil na stupních vítězů a ve třetím závodě dokázal Kubica získat pro BMW první pole-position. V dalších dovou závodech skonči Kubica čtvrtý a v Monaku opět druhý, ale Heidfeld pátý, devátý a v Monaku poslední. Proto je také Kubica průběžně o mnoho lepší než jeho týmový kolega Heidfeld. Jejich výsledky také dokazují, že ještě v této sezóně by mohlo BMW získat první vítězství (z dosavadních vísledků by to měl být mladší Kubica). Díky zastavení vývoje letošního monopostu se také může stát, že letos vůbec žádný závod nevyhrají a že budou méně častěji na stupních vítězů. Uvidíme.


Renault

Tým Renault se po loňském krachu po odchodu Ferrnanda Alonsa pomalu zpamatovává. Alonso se po nespokojenosti v McLarenu vrátil do Renaultu a očekává, že bude mít opět vítězné auto. Toho se ale v letošní sezóně nemusí dočka. Na BMW mají velkou ztrátu a soupeřit s Ferrari a McLarenen bude velmi obtížné. V druhé polovině sezóny se však může Alonso několikrát dostat na stupně vítězů a v příští sezóně bychom po dohnání jejich ztráty na špičku mohli očekávat velmi zajímavý souboj o titul mistra světa mezi čtyřmi nejlepšími týmy – Ferrari, McLarenem, BMW a Renaultem. Poslední závod v Monaku však zlepšení Reneultu nenasvědčovala. Ba naopak. Alonso skončil desátý a Piquet havaroval krátce po přezutí na suché pneumatiky.


Williams

U Williamsu se před sezónou a na začátku sezóny zdálo, že se hodně zlepšují. Ale velké zlepšení to není a už nebude nijak velké. Nico Rosberg se snaží (v Austrálii byl na stupních vítězů), ale Nakadžima, který je skoro nováček, si také jako skoro nováček občas počíná. Ale na druhou stranu už dokázal získat 8 bodů. A proto od něj můžeme očekávat pravidelná umístění v první desítce. Jinak je Williams společně s Red Bullem nejlepším týmem ze středu startovního pole. Renault s Toyotou na ně ztrácí 6 bodů. Doufejme, že tyto výkony vydrží i ve zbytku letošní sezóny, i když Renault by se měl zlepšovat a na konci sezóny by měl být o mnoho lepší než Williams.


Red Bull

Loni byl Red Bull společně se svýt B-týmem Torem Rossem nejnespolehlivější tým. Lotos to platí už jen pro Toro Rosso, které je opět nespolehlivé a její jezdci často dělají chyby a kvůli nim musí předčasně odstoupit ze závodu. Red Bull je na tom letos podstatně lépe a její jezdci dělají podstatně méně chyb (hlavně Webber). Tento tým se zlepšil také po stránce technické a zlepšuje se i v aerodynamice. Další velký krok vpřed od nich můžeme očekávat až v příští sezóně.


Toyota

Toyota má po několika letech konečně slušný monopost. Zbavili se sice Ralfa Schumachera, ale další Němec Timo Glock není o mnoho lepší. Ba naopak. Ralf Schumacher dokázal loni pro Tototu záskat už ve druhém závodě bod. Zato Timo Glock se trápí (např. kolize s Coulthardem). Naopak Jarno Trulli už dokázal letos získat 9 bodů a v kvalifikacích i v závodech dokázal většnou porazit Tima Glocka (v kvalifikacích vždy). Díky tomuto jezdci se může Toyota zlepšovat.


Toro Rosso

Tým Toro Rosso je letos nejhorším týmem co se týče nedokončování závodů. Většina z nich však byla vinou techniky (jako loni). Oba její jezdci (Sebastian Vettel a Sebastien Bourdais) letos bodovali a to je pro tento tým, který je údajně na prodej, velmi dobrý výsledek. Bourdais bodoval v Austrálii (2 body) a Vettel v Monaku (4 body). Oba tito jezdci jsou skoro nováčci a tak od nich můžeme ještě očekávat zlepšení.


Honda

Tým Honda se letos velmi zlepšil. K jejich zlepšení výrazně pomohl Ros Brown, který do Hondy přestoupil po roční přestávce po odchodu z Ferrari. Zlepšování tohoto týmu se projevuje hodně ve výsledcích v kvalifikací a v závodech (v kvalifikacích kolem 12. místa a v závodech už oba jejich jezdci bodovali – oba získali po třech bodech). Kvůli zastavení vývoje jejich monopostu pro letošní sezónu od nich můžeme další velké zlepšení očekávat až v průběhu příští sezóny.


Super Aguri

Tým Super Aguri měl problémy s nedostatkem peněz už před začátkem letošní sezóny. Tento tým proto před sezónou téměř netestoval. To vše se projevilo ne jeho výkonnosti. Obvykle jezdili jeho jezdci na posledních místech (ve všech závodech byl jeho jezdec na posledním místě na startovním roštu). Po tyto čtyři závody jim velmi výrazně pomáhala finančně Honda. Ale v Turecku už ne a její hlavní sponzor odešel a tak tým zkrachoval. Je to škoda pro nás, pro Sata a Davidsona, kterí už nezávodí ve Formuli 1, a také pro celou Formuli 1.


Force India

Nový tým Force India pochází z Jordanu z roku 2004 a v každém dalším roce byl změněn jeho majitel a přeměňován. Letos se však doufá, že tento tým vydrží alespoň do příštího roku a že nebude po odstoupení týmu Super Aguri poslední. To se snaží potvrdit Giancarlo Fisichella, který odvedl dobré výsledky. Jeho týmový kolega naopak zazářil v bláznivé Velké ceně Monaka, ze které musel 8 kole před cílem odsoupit po srážce s Räikkönenem. Zatím je to ale jediný tým (z výjimkou Super Aguri, který už nezávodí), který je bez bodů. Toto se moho změnit v již zmiňováně VC Monaka, kde by Sutil mohl získat nanejvíš pět bodů (kdyby ho Räikkönen v těch posledních 8 kolech nesestřelil a nepředjel).