Shrnutí 1. třetiny letošní sezóny formule 1
O první třetině letošní sezóny Mistrovství světa vozů formule 1
Kdo je letos nejlepším pilotem formule 1?
10 momentů&afér 1. třetiny letošní sezóny F1
Závody
Tabulky
Hodnocení jezdců a týmů
Srovnání s loňskou sezónou
Statistiky
Spekulace o další sezóně
Technika
O první třetině letošní sezóny formule 1
Již od nových pravidel pro letošní sezónu (hlavně zákaz elektronických pomůcek) se dalo očekávat, že letošní sezóna bude více zajímavější na souboje o první místo, o stupně vítězů, o body i o předposlední a poslední místo a také více jezdeckých chyb, což bude hlavně pro diváky více zajímavější.
Předjížděcí manévry se z cásti naplnily ale jezdeckých chyb, výletů z trati a nehod je až dost.
Kdo je letos nejlepším pilotem formule 1?
Tato otázka zajímá každého, kdo se alespoň trochu zajímá o formuli 1. V průběžném stavu poháru jezdců je nejlepší Lewis Hamilton (McLaren, 38 bodů) s náskokem tří bodů na Kimiho Räikkönena (Ferrari, 35 bodů), čtyř bodů na Filipeho Massu (Ferrari, 34 bodů) a šesti bodů na Roberta Kubicu (BMW, 32 bodů). Toto velmi těsné pořadí na prvních čtyřech místech, které bylo v posledních letech nevídané, se utvořilo v důsledku bláznivé Velké ceny Monaka, kterou vyhrál Lewis Hamilton a dosud vedoucí Räikkönen nebodoval a Robert Kubica se o 2 body přiblížil k Massovi. Na pátém místě v poháru jezdců je Nick Heidfeld s pouhými 20 body a na šestém místě je Hekki Kovalainen s Markem Webberem (oba 15 bodů). Fernando Alonso je až devátý se ziskem pouhých devíti bodů.
Toto je stav v poháru jezdců, podle kterého bude na konci sezóny určen nový mistr světa vozů formule 1. Jenže toto pořadí je velmi zkreslené a neukazuje předně sílu jednotlivých jezdců. V tomto ohledu hraje velkou roli štěstí – spolehlivost. Proto si nyní uvědomme, kdo je ve kterém ohledu nejlepší a kdo je letos doopravdy nejlepší pilotem formule 1.
Nejlepší umístění v kvalifikaci 1. Filipe Massa (Ferrari) 3 × 1. 2. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1. 3. Lewis Hamilton (McLaren) 1. 4. Robert Kubica (BMW) 1.
Průměrná pozice v kvalifikaci 1. Filipe Massa (Ferrari) 2 2. Robert Kubica (BMW) 3,16 3. Lewis Hamilton (McLaren) 3,83 4. Kimi Räikkönen (Ferrari) 4,83
Nejlepší umístění v závodě 1. Lewis Hamilton (McLaren) 2 × 1. 2. Kimi Räikkönen (Ferrari) 2 × 1. 3. Filipe Massa (Ferrari) 2 × 1. 4. Robert Kubica (BMW) 2 × 2.
Průměrné umístění v závodě 1. Filipe Massa (Ferrari) 1,75 2. Robert Kubica (BMW) 3 3. Kimi Räikkönen (Ferrari) 4 4. Lewis Hamilton (McLaren) 4,16
Nedokončení v závodech 1. Lewis Hamilton (McLaren) 0 2. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1 3. Robert Kubica (BMW) 1 4. Filipe Massa (Ferrari) 2
Poměr částí kvalifikace (3. : 2. : 1.) 1. Lewis Hamilton (McLaren) 6 : 0 : 0 2. Filipe Massa (Ferrari) 6 : 0 : 0 3. Robert Kubica (BMW) 6 : 0 : 0 4. Kimi Räikkönen (Ferrari) 5 : 1 : 0
Počet stupní vítězů 1. Lewis Hamilton (McLaren) 4 2. Kimi Räikkönen (Ferrari) 4 3. Filipe Massa (Ferrari) 4 4. Robert Kubica (BMW) 3 |
Nejhorší umístění v kvalifikaci 1. Filipe Massa (Ferrari) 4. 2. Lewis Hamilton (McLaren) 5. 3. Robert Kubica (BMW) 6. 4. Kimi Räikkönen (Ferrari) 16.
Duely spolujezdců v kvalifikaci 1. Robert Kubica (BMW) 6 : 0 2. Filipe Massa (Ferrari) 5 : 1 3. Lewis Hamilton (McLaren) 4 : 2 4. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1 : 5
Nejhorší umístění v závodě 1. Filipe Massa (Ferrari) 3. 2. Robert Kubica (BMW) 2 × 4. 3. Kimi Räikkönen (Ferrari) 9. 4. Lewis Hamilton (McLaren) 13.
Duely spolujezdců v závodě 1. Robert Kubica (BMW) 5 : 1 2. Lewis Hamilton (McLaren) 4 : 2 3. Kimi Räikkönen (Ferrari) 3 : 3 4. Filipe Massa (Ferrari) 3 : 3
Průměrný bodový zisk 1. Filipe Massa (Ferrari) 8,5 2. Lewis Hamilton (McLaren) 7,6 3. Robert Kubica (BMW) 6,4 4. Kimi Räikkönen (Ferrari) 5
Počet závodů se ziskem bodů 1. Lewis Hamilton (McLaren) 5 × 2. Kimi Räikkönen (Ferrari) 5 × 3. Robert Kubica (BMW) 5 × 4. Filipe Massa (Ferrari) 4 ×
Počet kol 1. Lewis Hamilton (McLaren) 370 2. Kimi Räikkönen (Ferrari) 366 3. Robert Kubica (BMW) 359 4. Filipe Massa (Ferrari) 316 |
Z těchto tabulek vyplívá, že v kvalifikacích je jasně nejlepší Massa (nejvíce pole-position, nejlepší nejhorší startovní pozice, nejlepší průměrná startovní pozice, vždy byl ve třetí části kvalifikace a také téměř vždy porazil svého týmového kolegu). V závodech vlastní pouze největší průměrny bodový zisk a nejlepší nejhorší pozici, protože Hamilton je po stránce bodů nejlepší a tak vlastní většinu prvenství v tabulkách o závodě.
1) Lewis Hamilton (McLaren)
Hamilton je loňský vícemistr a letos chce získat titul. Vypadlo to tak v prvním, druhém a šestém závodě, kdy vedl pohár jezdců. Ve třetím, čtvrtém a pátém závodě jej vedl Kimi Räikkönen z Ferrari. V kvalifikacích je Hamilton jako obvykle slabší než v závodech.
2) Kimi Räikkönen (Ferrari)
Räikkönen se u Ferrari snaží a v pátém závodě letošní sezóny to už vypadalo, že suverénně jde za obhajobou titulu mistra světa. Avšak v bláznivé Velké ceně Monaka nebodoval a vedení v šampionátu převzal Hamilton.
3) Filipe Massa (Ferrari)
Massa je králem kvalifikací a v závodech se mu také daří. Bodoval sice jen 4 krát, ale přesto má na Hamiltona ztrátu pouhých čtyř bodů. Letos teda má Filipe Massa možnost bojovat o titul, jenže jeho týmový kolega a zároveň mistr světa z něj dělá dvojku.
4) Robert Kubica (BMW)
Kubica je nejlepším polákem v historii formule 1. Tento mladíček nastoupil do formule 1 teprve před necelými dvěma roky a hned ve třetím závodě své kariéry dokázal vystoupit na stupně vítězů s tehdy ještě průměrným týmem. Letos je ve velmi dobré formě, ale na titul to asi ještě nebude. Ale v dalších letech z něj může být hvězda formule 1.
Po stránce bodů je nejlepším jezdcem Hamilton, ale doopravdy je tato čtveřice jezdců neuvěřitelně vyrovnaná a může se ještě během zbytku letošní sezóny ještě více vyrovnat. Souboj mezi nimi bude velmi napínavý.
10 momentů&afér 1. třetiny letošní sezóny F1
1) Děravý nos Ferrari
Již dlouho před začátkem letošní sezóny (v lednu) se na veřejnost dostaly detailní nákresy „děravého nosu“ Ferrari. Tak se zdá, že ve Ferrari nebyl zrádcem jenom Nigel Stepney, který loni zavinil obrovskou špionážní aféru a díky níž byl potrestán McLaren odejmutím všech bodů, získaných během loňské sezóny.
2) Mosley
První velký letošní skandál formule 1, který zveřejnil britský bulvár News of the world, který zveřejnil video o Mosleyově aféře s pěti prostitutkami. Mnozí lidé a také velká část týmu požadovali jeho rezignaci, ale on vše ustál a i nadále je prezidentem Mezinárodní automobilové federace FIA. Podle ně šlo o drzou invazi do jeho soukromí.
3) Kovalainen ve Španělsku
Ve čtvrtém závodě letošní sezóny formule 1 ve velké rychlosti ošklivě havaroval Fin Hekki Kovalainen. Brzy po výjezdu z boxů mu v jedné ze zatáček praskl rávek levého předního kola, který způsobil okamžitý defekt pneumatiky a nevyhnutelný výjezd mimo trať. Jeho neovladatelný vůz se zabořil pod bariéru z pneumatik. Kovalainen mě lehký otřes mosku (na chvíli ztratil vědomí). V Barcelonské nemocnici strávil jednu noc.
4) Alonso nepochodil u Ferrari
Španěl Fernando Alonso se pokoušel domluvit smlouvu u Ferrari na příští rok. Jenže šéf Ferrari Stefano Domenicali jej odmítl. Alonso totiž po odchodu z McLarenu předpokládal, že u Renaultu zůstane jeden nebo maximálně dva roky a pak že přestoupí k Ferrari a tam že bude vyhrávat a získávat tituly mistra světa.
5) Uši u Hondy
Mnoho týmů Formule 1 se snaží udělat aerodynamiku vozu tak, aby měla co největší přítlak v zatáčkách a zároveň co nejmenší přítlak na rovice a co nejmenší odpor vzduchu. Proto tyto týmy letos vyvíjí aerodynamické prvky na vozech do neskutečných tvarů. Tým hodna letos představil ve Španělsku přídavné aerodynamické prvky na nose svých monopostů. Tyto přídavné plochy vypadají jako zvířecí uši a proto se jim začalo říkat sloní nebo zaječí uši. Podobnou věc, ale ne tak nápadnou, používá již od začátku sezóny i BMW.
6) Těsný souboj uprostřed startovního pole
Již od začátku letošní sezóny probíhá velký boj ve středu startovního pole o čtvrté místo v poháru konstruktétů. V tomto středu startovního pole se nacházejí týmy Williams, Red Bull, Renault a Toyota. Týmy Toro Rosso a Honda k nim nemůžeme počítat, protože alespoň polovinu svých bodů získali při bláznivé Velké ceně Monaka. Tento vyrovnaný boj mezi těmito čtyřmi týmy by měl přetrvávat i ve druhé třetině letošní sezóny. Ve třetí třetině by už měl být z nich nejlepší Renault, poté s větším odstupem ostatní tři týmy v čele s Williamsem.
7) Odstup Super Aguri z MS F1
Již před začátkem letošní sezóny měl tento maličký tým problémy s nedostatkem financí. V prvních čtyřech závodech jin finančně pomáhala Honda. Do pátého závodu už ale neměli peníze a jejich hlavní sponzor i navíc odešel a Super Aguri zůstalo bez peněz. Tým zkrachoval. I kdyby jim Honda finančně pomohla a hlavní spozor “ještě” neodešel, stejně by tento tým dříve či později zkrachoval. Do té doby by se však jen trápil na poslední pozici.
8) Seriál “Trefte Coultharda”
Již v čtyřech z šesti závodů letošní sezóny se David Coulthard zapletl do kolize. V Austrálii se srazil s Filipem Massou, v Bahrajnu s Jensonem Buttonem, ve Španělsku s Timem Glockem a v Monaku do něj několik sekund po kontaktu se svodidly narazil Sebastien Bourdais. Ve všech případech šlo o kontakty, ve kterých někdo druhý narazil do Coultharda.
9) Massa v Turecku napodobil Schumachera
Filipe Massa se v Turecku stal prvním mužem po Michaelovi Schumacherovi, který dokázal vyhrát 3 × po sobě stejný závod a ve stejném týmu. Tato věc se podařila nejvícekrát Michaelovi Schumacherovi (6 ×). Nejvíce posobě jich vyhrál Ayrton Senna v Monaku (5 × po sobě). Nejlepším týmem je v tomto ohledu Ferrari (7), druhým McLaren (5) a třetí Lotus Climax (4).
10) Nespolehlivost vozů Toro Rosso
Vozy týmu Toro Rosso jsou v letošní sezóně nejméně spolehlivé z celého startovního pole. Jejich vozy totiž nedokončily 8 z 12 závodů letošní sezóny (dokončily pouze čtyřikrát). Jejich nedokončení však nebyly jen vinou spolehlivosti jejich vozů. Mnoho z jejich nedokončení způsobily jezdecké chyby (hlavně u Vettela v prvním kole závodu). Na druhou stranu ale vozy Toro Rosso sice dokončily jen 4 závody, ale ve dvou závodech dokázaly bodovat. Sebastien Bourdais VC Austrálie po poruše motoru nedokončil, ale získal 2 body a Sebastian Vettel bodoval ve VC Monaka za 5. místo (nebýt srážky Räikkönena a Sutila by skončil sedmý také se dvěma body.
Závody: 1) Velká cena Austrálie
Velká cena Austrálie byl závod jak má být. Start Velké ceny Austrálie se zdramatizoval hned v první zatáčce. Třetí jedoucí Filipe Massa dostal v první zatáčce smyk a skončil společně s dalšími jezdci v bariéře z pneumatik. Poškodil si ale pouze přední přítlačné křídlo a tak si dojel k mechanikům pro nové. Také na chvostu startovního pole se v první zatáčce odehrála kolize, při které byl Giankarlo Fisichella přistrčen a letěl vzduchem do ochranné zóny. Na trati zůstalo velké množství úlomků a musel vyjet na 2 kola safety car (zpomalovací vůz). Celkově vypadli hned v prvním kole Webber, Button, Davidson, Vettel a Fisichella.
V pátém kolo skončil Vettel a v jedenáctém kole zradila Sutila hydraulika. Kolem dvacátého kola zajížděli jezdci poprvé do boxů včetně vedoucího Hamiltona v osmnáctém kole. Ve 27. kole provedl Filipe Massa útok na Davida Coultharda, jenže on jej v zatáčce zavřel. Došlo ke střetu, při kterém letěl vzduchem vůz Davida Coultharda s ulomeným levým předním a pravým zadním kolem a ulomeným zadním přítlačným křídlem skončil v únikové zóně. Massa pokračuje v závodě. Kvůli této havárii musí safety car opět vyjet na trať po dobu tří kol. Poté je závod znovu odstartován. Hned na cílové rovince zaútočí třetí Räikkönen na druhého Kovalainenena, dostane se před něj, ale nezabrzdí do první zatáčky a dostává se daleko mimo trať a vrací se až na poslední 11. místo. V tomtéž kole po restartu (31. kolo) odstupuje pro technické potíže Räikkönenenův týmový kolega Filipe Massa. O kolo později odstupuje Nelson Piquet a v dalším kole kvůli technice Takuma Sato.
Ve 43. kole se Räikkönen dotáhl na Tima Glocka, ale dostal hodiny a to ho znovu zdrželo. Ve 45. kole havaroval Timo Glock, který po hodináích skončil v bariéře a na trať musel opět vyjet safety car. Ve 49. kole byl závod už potřetí restartován.
Před koncem závodu útočí pátý Kovalainen na Fernanda Alonsa, ale po několika předjížděcích menévrech zůstane pořadí opět stejné. Pět kol před cílem výpoví službu vůz Kimiho Räikkönena a obě Ferrari tak nedokkončily závod. Dvě kola před cílem přestane fungovat motor Sebastienovi Bourdaisovi. Nakonec vyhrává loňský nováček Lewis Hamilton. Závod tak dokončilo pouze šest jezdců, vypadlo jich šestnást!
Výsledky kvalifikace |
Výsledky závodu |
Průběžné pořadí |
1. Hamilton 2. Kubaca 3. Kovalainen 4. Massa 5. Heidfeld 6. Trulli 7. Rosberg 8. Coulthatd 9. Vettel 10. Barrichello 11. Alonso 12. Button 13. Nakadžima 14. Webber 15. Räikkönen 16. Fisichella 17. Bourdais 18. Sutil 19. Glock 20. Sato 21. Piquet 22. Davidson |
1. Hamilton (McLaren) 2. Heidfeld (BMW) 3. Rosberg (Williams) 4. Alonso (Renault) 5. Kovalainen (McLarenú 6. Nakadžima (Williams) 7. Bourdais (Toro Rosso) 8. Räikkönen (Ferrari) 9. Kubica (BWM) 10. Glock (Toyota) 11. Sato (Super Aguri) 12. Piquet (Renault) 13. Massa (Ferrari) 14. Coulthard (Red Bull) 15. Trulli (Toyota) 16. Sutil (Force India) 17. Webber (Red Bull) 18. Button (Honda) 19. Davidson (Super Aguri) 20. Vettel (ToroRosso) 21. Fisichella (Force India) 22. Barrichello (Honda). |
1. Hamilton (McLaren) 2. Heidfeld (BMW) 3. Rosberg (Williams) 4. Alonso (Renault) 5. Kovalainen (McLaren) 6. Nakadžima (Williams) 7. Bourdais (Toro Rosso) 8. Räikkönen (Ferrari)
1. McLarenen 2. BMW 3. Williams 4. Renault 5. Toro Rosso 6. Ferrari |
2) Velká cena Malajsie
Druhý závod letošní sezóny už nebyl tak dramatický jako před týdnem v australském Melbourne. Tentokrát se více dařilo Ferrari. Jejich soupeři z McLarenu byli penalizováni za blokování Heifelda v závěru kvalifikace posunem o 5 míst na startu závodu.
Oba jezdci Ferrari tak bez problémů odstartovali a hned si před třetím Robertem Kubicou vybudovali slušný náskok. Hned v prvních dvou kolech vypadli Sebastien Bourdais a Timo Glock, který se střetl s Nickem Rosbergem a ten přišel o přední přítalčné křídlo. Mezi tím se oba závodníci z McLarenu snažili probojovávat startovním polem vpřed – Hamilton, se dostal na páté místo. Jeho týmový kolega Kovalainen zůstal na místě osmém.
První do boxů zajel v 17. kole vedoucí Massa a o kolo pozděli Räikkönen, který během tohoto kola stáhl náskok Massy a dokázal se dostat přes něj a ujal se tak vedení v závodě. V dalším kole zajel ke svým mechanikům Lewis Hamilton, ale měli problém s pravým předním kolem a strávil v boxech téměř 20 sekund a vrací se opět za Marka Webbera.
Ve 31. kole chyboval v jedné ze zatáček Filipe Massa, dostal hodiny a uvízl v únikové zóně. Závod tak pro něj skončil. Po jeho odstoupení se na druhé místo posunul Robert Kubica a na třetí místo Hekki Kovalainen.
16 kol před cílem odstoupil kvůli selhání motoru Sebastian Vettel. 13 kol před cílem zajel z prvního místa do boxů Rober Kubica a až do konce závodu si udržel svoje druhé místo. O kolo později zajel do boxů i Kovalainen a svoje třetí místo si už také udržel.
Závod vyhrál Kimi Räikkönen před Robertem Kubicou a Hekki Kovalainenem. V průběžném pořadí jezdců pořád vede Hamilton s náskokem tří bodů na druhého Räikkönena a Heidefelda. Pohár konstruktérů vede s přehledem McLaren.
Výsledky kvalifikace |
Výsledky závodu |
Průběžné pořadí |
1. Massa 2. Räikkönen 3. Kovalainen* 4. Hamilton* 5. Trulli 6. Kubica 8. Heidfeld 9. Webber 9. Alonso 10. Glock 11. Button 12. Coulthard 13. Piquet 14. Barrichello 15. Vettel 16. Rosberg 17. Fisichella 18. Nakadžima 19. Bourdais 20. Sato 21. Sutil 22. Davidson |
1. Räikkönen 10 bodů 2. Kubica 8 bodů 3. Kovalainen 6 bodů 4. Trulli 5 bodů 5. Hamilton 4 body 6. Heidfeld 3 body 7. Webber 2 body 8. Alonso 1 bod 9. Coulthard 10. Button 11. Piquet 12. Fisichella 13. Barrichello 14. Rosberg 15. Davidson 16. Sato 17. Nakadžima 18. Vettel (out) 19. Massa (out) 20. Sutil (out) 21. Glock (out) 22. Bourdais (out) |
1. Hamilton 14 bodů 2. Räikkönen 11 bodů 3. Heidfeld 11 bodů 4. Kovalainen 10 bodů 5. Kubica 8 bodů 6. Rosberg 6 bodů 7. Alonso 6 bodů 8. Trulli 5 bodů
1. McLaren 24 bodů 2. BMW 19 bodů 3. Ferrari 11 bodů 4. Williams 9 bodů 5. Renault 5 bodů 6. Toyota 5 bodů 7. Red Bull 2 bodů 8. Toro Rosso 2 bodů 9. Honda 0 bodů 10. Force India 0 bodů 11. Super Aguri 0 bodů |
3) Velká cena Bahrajnu
Postavení prvních šesti jezdců na startu Velké ceny Bahrajnu slibovalo velmi dramatický závod. Hned v prvních dvou kolech se však odehrály jediné dramatické souboje o přední příčky. Lewis Hamilton totiž chvíli zůstal stát a po rozjetí se zařadil až za Fernanda Alonsa, do kterého v následujícím kole narazil přídí. Po výměně předního křídla pokračoval v závodě na 18. místě.
Start se také nepovedl prvnímu Kubicovi, kterého okamžitě předjel Massa a v dalším kole najel na olej na trati a předjel i Kimi Räikkönen. Tímto se ustálilo pořadí na prvních třech místech. Ve čtvrtém kole předjel Heidfeld Kovalainena. Ze závodu opět odstoupil Sebastian Vettel.
Podle očekávání zajel ze špičky do boxů první Robert Kubica (17. kolo). O tři kola později zamířil do boxů Kimi Räikkönen a v dalším kole z vedoucí pozice i Filipe Massa. Mezi tím se srazili Coulthard s Buttonem, který musel následně ze závodu odsoupit. Hamilton zajel do boxů až ve 32. kole.
Následují druhé zastávky v boxech: 18 kol před cílem Räikkönen, v dalším kole Massa a vedení v závodě se na jedno kolo ujímá Kubica a poté zamířil také ke svým mechanikům. Poté se na 4 kola ujal vedení v závodě jeho týmový kolega Heidfeld. Pak také zajel do boxů. Piquet odstupuje pro poruchu převodovky. Po dvou kolech zajel do boxů jako poslední ze špičky startovního pole Hekki Kovalainen.
Od té doby se už na pořadí i odstupech prvních osmi jezdců nic zásadního nezměnilo a tak Velkou cenu Bahrajnu vyhrál Filipe Massa před Kimim Räikkönenem (double Ferrari) a třetím Robertem Kubicou z BMW. Sklamaním bylo 10. místo Fernanda Alonsa a až 13. místo Lewise Hamiltona se strátou 1 kola na vítěze.
Tímto výsledkem závodu se změnil průběžný vedoucí v Mistrovství světa jezdců (Räikkönen) a v poháru konstruktérů (BMW).